søndag 29. april 2012

Løker

Høsten 2010 slo jeg til på et tilbud: 250 blomsterløker! Det var en miks mellom krokus, tulipaner, narciser, liljer og litt diverse. Jeg tenkte at løker er lette å få til, lette å flytte på og fint med litt flere blomster i hagen.
Da jeg mottok dem skjønte jeg at 250 løker er ganske mye.... Men jeg satt opp en plan og bruke 2-3 dager på å sette dem ut. Må vel innrømme at på slutten var jeg litt lei av å plante løk...

Planen:


Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte løkene, for hele 2011 blomstret det over alt i hagen.
Liljene og Allium falt spesielt godt i smak, så kommer nok til å skaffe flere slike. I tillegg lærte jeg mer om hagen, hvor det spirer først på våren, hvor det ikke spirer i det hele tatt, og hvor det ble alt for tørt, osv.

Liljene, bilder tatt 2011:



'Purple Prince' (Orientalsk lilje)


'Boogie Woogie' (Orientalsk lilje)

'Lollypop' (Asiatisk lilje) 


'Apollo' (Asiatisk lilje)


'Fata Morgana' (Doble asiatisk lilje)


Dette skulle være Pronto lilje, som er lyserosa.
Denne har jeg ikke funnet noe navn på.
 

Dette skulle være Grand Paradiso lilje, som er røde.
Denne syns jeg er for oransje...

Kommer tilbake med flere bilder av de andre blomstene :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar