torsdag 4. februar 2016

Januar 2016

Første måned i 2016 er over. 
Lyset kommer sakte, men sikkert tilbake. 
Tenk dagen er 2 timer og 15 minutter lenger!



I vinter har jeg hatt noen planter på et kjølig rom med lys. Har hatt rosmarin, ananassalvie, buskbasilikum, engletrompet, etc. Det har gått bra, selv om det har vært litt lus og kvitfly på plantene. Har rensket dem hver dag, og det ser ut som det er stort sett borte nå. Har også litt hjelp av små edderkopper som bor i på plantene :)

Blomster på salvia rutilans 'Pino' (ananassalvie).

Rosmarinen blomstret også i desember.

Små hjelpere er velkomne :)

Stiklinger av verbena bonariensis (Kjempeverbena) vokser fint med plantelys og kjølig rom.


Det som er litt rart er at i julen, den uken vi var borte, så har noe våknet til liv, spist nesten alle bladene på engletrompeten, og blitt til en kokong.. Jeg har kokongen i en krukke, så får vi se hva det blir til våren :)

Noe har spist på brugmansia'en... (engletrompet); i tillegg til kvitfly på den..

Dette er en kokong som henger på drivhuset, dette vet jeg er stor kålsommerfugl.
Sannsynligvis den som spiste opp grønnkålen min... 

 Midten av januar sådde jeg chili, klokkeranke og artisjokk. Både chili'en og klokkeranken har startet å spire. En blir så glad av frø som spirer! Nå gjelder det bare å holde liv i dem også.




Jeg sådde noen stauder i november. Det var så mildt da at noen av dem spirte allerede etter noen uker. Jeg valgte å sette dem inn og holde det på ca +10C med lys. Nå har jeg øket temperaturen og lyset pga de andre plantene. Det ser ut som de vokser igjen nå som det er litt varmere, nå kommer det andre paret med blader på dem.

Aquilegia vulgaris var. clematiflora 'Green Apples'

Egenhøstet frø fra en rosa astrantia major.

Allium christophii spirer.


Det har vært over en halv meter snø i hagen, men nå smelter det. Kunne godt tenkt at det ble liggende, det isolerer godt mot frosten!



 Men det er koselig å se at det er liv i hagen nå som snøen forsvinner.

Helleborus med blomsterknopper (julerose).

Vill blåveis som bor i hagen, er så glad for den ene planten!

Toppløk holder ut vinteren fint.

Ilex 'Little Rascal' titter opp av snøen.


Vintergrønn, skal ha flere av denne!
Heúchera sanguínea "Leuchtkäfer' (Purpuralunrot)


Revebjelle, satser på det blir blomster på den i år, spent på fargen.

Drivhuset begynner å varme seg opp i solen nå. Midt på dagen kan det være +15C! Litt usikker på hvordan plantene som jeg har overvintret håndterer dette. Det blir kaldt om natten, håper strie og bobleplast hjelper dem. 

Salvie og oregano i krukke, de får lufte seg på dagen nå, det blir varmt i drivhuset.

Plantet tulipanløk i krukke for en uke siden.... 
Fant dem i garasjen, hadde glemt at noen ble lagt der våren i fjor.... :)

Koselig å lese hageblader i drivhuset nå som solen varmer :)


6 kommentarer:

  1. Så herlig å se at det spirer og gror :-) Du har mye fint på gang inne, og ute ser det også ut til å komme litt av hvert. Her ligger heldigvis snøen fortsatt, men en vet jo aldri hvor lenge.
    Overskriften din, januar 2017, litt tidlig på den :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, og takk for tipset :) Ikke bare i overskriften, men samme i teksten under (LoL..). God helg!

      Slett
  2. Spennende med helleborus som dukker opp! Jeg skulle også ønske at snøen ble liggende, men det ser ikke ut til det nei... :(

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er alt snøen blitt borte, og kulden er på vei. Satser på det meste klarer seg, helleborusen er heldigvis hardfør :)

      Slett
  3. Her har du mye lekkert! Sår du mesteparten inne? Heldig du som har drivhus, som kan plassere det dit ettehvert som det blir varmere i været :)
    Blåveis kunne jeg også tenkt meg, her vokser kun hvitveis!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sår mest ute, spesielt stauder som allikevel må ha en kuldeperiode. Men noe må sås tidlig inne, som chili. Gleder meg til å ta i bruk drivhuset, er første sesong :)

      Slett