lørdag 26. oktober 2013

Egenprodusert jord

Kompost er fascinerende, en legger plengress, blomster, løv og litt  pinner i en haug, så 1-2 år senere har en flott jord! Kompostjorden ble i dag brukt til krukkene med løk, sammen med sand fra egen hage, i blandet litt vanlig plantejord en kjøper. Syns det ble en bra blanding, og håper løkene kommer til å trives i den.

Som vanlig ble det ikke helt slik jeg hadde planlagt når jeg satt i gang med å plate løkene. Den ene krukken var en del større en jeg så for meg, endte opp med hele 50 store løker i en krukke!
Så skiftet jeg mening angående bedet jeg ryddet til, det står litt for mye i skyggen, vi måker snø dit, så det er et av stedene det smelter sist. I stedet strødde jeg frø høstet i hagen (blåklokke, veronika, stemorsblomst, akeleier, osv). Og en engblomster-blanding.

Men løkene trengte fremdeles et bed, har derfor startet på å rydde andre siden av innkjørsel, der er det mye sol. Det var deilig høstvær i dag, sol og varm vind, så fikk ryddet en del. Det er mest en sort ugressjordbær, så ganske grei å ta bort. Fant en solbærbusk inni krattet, den får stå. Skal fortsette i morgen (i regnet), så da kommer det før og etter bilder.


Her en oppdatert løkoversikt:

Storkrukken (50 løker)

Krukke A (45 løker)

Krukke B (35 løker)

Pallekarm (16 løker)

Nytt bed (78 løker)


Gleder meg til våren!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar