torsdag 30. juni 2016

Frodig!

Nå blomstrer det over alt!
Det blir tatt flere bilder om dagen, så klarer nesten ikke bestemme meg for hva jeg skal vise dere :) 

Blomsterenga er nå på det fineste. 


Den består av veldig mye prestekrage, som sprer seg kanskje litt for villig.
Men det også revebjeller, geranium, kløver, busknellik, osv. 
Det yrer av humler, bier og andre insekter.






I det hvite bedet er det nå nye planter som blomstrer. 

Salvia nemorosa 'Schneehugel' (Steppesalvie).
Flittig besøkt av humler og bier. 

Allium nigrum, sen blomstring i forhold til andre allium. 

Har fått meg en "hagegnom": Sheepy :)

Clematis Recta (Stivranke)

Geranium pratense 'Laura' (Dobbel engstorkenebb)

Sommergeorgine

Astrantia major 


Planene for kjøkkenhage begynner å ta form. 
Fant ut at med de nye opphøyde bedene så trengte jeg totalt 8-10 m3 jord. 
Å kjøpe det i sekker hadde blitt alt for dyrt. Hadde heller ikke lyst på jord med for mye torv. 

Via andre og søk på nett så kom jeg frem til at 'Hagejord' fra Lindum passet bra. 
Har nå fått levert 12m3 med jord, så nå blir det å trille den fra ene siden av hagen og ned til kjøkkenhage! Jorda ser veldig bra ut, den består av hagekompost, soldet moldjord og sand. 
Det er litt uvant om en sammenligner med det en får kjøpt i sekk. 
Pga lite torv, så virker jorda tyngre, men den er både luftig og virker passe sammensatt i forhold til den leirjorda vi har på tomta. Blir spennende å dyrke og se hvordan det blir i kjøkkenhagen med denne jorden. 

Jorda skal være ugressfri, noe som absolutt er et must spør du meg. Sist jeg fikk levert jord tok jeg ikke hensyn til det, og har luket nok timer pga rotugress... Skulle jeg gjort noe på nytt i hagen så er det at jorda som ble brukt i starten ikke var ugressfri. Som nybegynner så tenkte jeg ikke så mye over det. Jorda vi kjøpe var bare soldet, og det fulgte med parkslirekne, høymole, skvalderkål, osv. Det er litt forskjell i pris, men ugressfri jord er ikke så mye dyrere, og det er verdt prisen syns jeg. 

12 m3 ugressfri god hagejord klar for bruk!

Flere bilder fra hagen:

Selvsådd moskuskattost i blomsterenga, passer helt utmerket der.


Linerleunge får mat.

Mange rare insekter i hagen, flere av denne typen holder til på mørk kongslys. 

Deilig å slappe av i drivhuset!

Fagerfredløs med variegerte blader.
Er ikke så aggressiv som vanlig fagerfredløs. 

Geranium pratense 'Hocus Pocus' (Storkenebb).

Nyplantet tre: Corylus colurna (Tyrkisk hassel).Syns det har så flott bark og stilige hasselnøtter.
Har hatt dekke over gresset i to mnd
 for at treet skal få mindre konkurranse fra gresset.

Nå er det full blomstring på lavendel!
Lavandula angustifolia 'Hidcote Blue'

Gammel rose som dufter utrolig godt!

Peon som ble flyttet for to år siden blomstrer endelig.


Buskrosen 'Chippendale'. 
Vakker å se på og dufter lett sitron!

Ha en god sommer!

2 kommentarer:

  1. Så mye fine blomster. Og den jorda du har kjøpt virker helt toppers. Mye kompost: Det kommer til å syde av den kjøkkenhagen altså :) Lykke til!

    SvarSlett