mandag 18. april 2016

Kveldstur i hagen

Nå skjer det så mye at jeg nesten er redd for å gå glipp av noe! Blir fort noen runder i hagen hver dag. Syns hagen er spesielt vakker når solen er på vei ned. Da løyer vinden, bare de ivrigste fuglene synger, og alle små spirer lyser mot en. 

Muscari armeniacum 'Alba', primula denticulata 'Alba' og mukdenia rossii.

Trillium kamtschaticum, sanguinaria canadensis multiplex og galanthus hippolyta.

Busker og trer er også vakre nå på våren!
Fothergilla gardenii, corylus colurn, cornus mas og physocarpus opulifolius.
Corylus colurn heter på norsk tyrkisk hassel, syns den har så vakker bark!
Kjøpte Corylus colurn og cornus mas forrige uke på Vegge Gård (skulle bare ha litt jord ;-) ).

Tulip 'Black Parrot, 'Dutch Design' og 'Labrador'.

Tulipan Praestans 'Fusilier'.


Øverst: Høstfloks som spirer, har fått denne av naboen, blir vakre rosa blomster på den!
Nederst: Fritillaria persica 'Adiyaman', lilla aurikkel fra mor og daglilje på vei opp. 
Har passet ekstra på i år, vært på jakt etter snegler fra dag en, 
og for en gang skyld er de første spirene av dagliljene ikke spist opp :)


Pion på vei opp.

Vårpryden lyser godt opp under ligusterhekken.


Nectaroscordum siculum  på vei opp, gleder meg til å se denne blomstre!


Russeblåstjernen kommer år etter år, denne var i hagen når vi tok over.


Krokusen synger på siste verset. 


Hosta på vei, skal kunne spises (?!).

Oxalis adenophylla overlevde vinteren i år også!


Dichelostemma ida-maia, denne har bodd inne i vinter, men har nå flyttet ut.
Vakre blomster, men litt hengslete, hadde det nok for varmt i planterommet. 


Convallaria majalis 'Albostriata', kule blader, men har ikke helt klart å bestemme meg for om jeg vil ha denne i hagen. Ikke sikkert den er like aggressiv som vanlig liljekonvall, men vil jeg ta sjansen!??
Tror den for bo i en potte en stund til.
 
Og blant alle de fine blomstene, så er ugresset også godt i gang :)


Var på hagemessen i helgen, kjøpte blant annet min årlige dose av juleroser!










Tok bare noen minutter etter jeg satte julerosene fra meg hjemme, så var humlene der :)

4 kommentarer: