tirsdag 14. april 2015

Helleboruser / Juleroser

Inspirert av bloggposten til Moseplassen om juleroser!



April 2013 kjøpte jeg tre juleroser på Hagemessen av Gartneriet Spiren. Hvem kunne motstå de vakre julerosene! Det ble en mørk, en med rosa striper og en med rosa prikker. Siden hagen skulle fikses på, ble de plassert i et ventebed ved siden av inngangen vår. Dvs en kunne ikke unngå å se dem hver dag :-)





Etterhvert ble jeg imponert over hvor lenge de blomstret. I tillegg så beholder de kronbladene selv om de er gått i frø. De er vakre langt ut på sommeren.


Jeg syns også bladene er fine. Jeg klipper bort blader som er stygge på våren når årets spirer dukker opp. Både fordi bladene ikke er så fine etter en vinter og for å unngå soppsykdommer.



Men det som er hovedårsaken til at jeg vil ha mange juleroser er at allerede i mars/april står de i full blomst! Fint for oss og ikke minst humla! Den liker også julerosene.


Derfor ble det kjøpt inn fem til fra Gartneriet Spiren på Hagemessen 2014, her er tre av dem:

Fylt rosa

Enkel rosa

Enkel hvit/grønn

Julerosen er også en tøffing (nesten alle...). I år sto de i full blomst og noen i knopp da vi fikk over 50cm med snø i slutten av mars. De ble dekket helt med den tunge snøen. Flere av dem klarte seg godt (jeg tok vekk mye av snøen på ettermiddagen, så de fikk litt hjelp).


Juleroser i full blomst til høyre; 28.mars 2015

Dessverre så visnet knoppene bort på den mørke julerosen. Mulig den er litt svakere. Men den kommer med blader, så det er liv i den!


Det ser ut som julerosene også klarer å frøså seg selv. Det her er noen spirer som dukket opp i fjor vår. Det er lett å skille dem fra annet ugress o.l syns jeg. De første bladene er veldig glansfulle og har lyse årer.

Men det skjer ikke så mye de første årene. Det skal vist nok ta noen år før den kommer med blomst. Derfor kan de også være dyre i innkjøp. Slik ser spirene ut i år, det kommer litt mer blader.


2-år gammel julerose

Det som blir spennende om det kommer blomst er hvordan den blir. Siden jeg har flere satser jeg på at humla har hjulpet med å krysse dem. Venter i spenning!

Og mens vi venter kan vi nyte dem som står i hagen.


29. mars 2015 


4. april 2014


16. april 2014

12. mars 2015, årets første!


4. april 2015


8.mars 2014


8.mars 2014


29. mars 2015


Normalt så henge blomsten på julerosen med hodet, så skal en se på den flotte innsiden må en løfte litt på dem. Fredag (10.april) når jeg kom hjem fra jobb var det sol og varmt. Og der, noe av det vakreste jeg har sett! Den fylte julerosen sto med hodet høyt, smile mot meg og sola. Bildene er bleke i forhold til inntrykket jeg sitter med, men håper de viser litt av elegansen og skjønnheten til denne vakre julerosen.










PS: Det blir nok kjøp av noen juleroser på Hagemessen i år også, håper bare det er nok, siden jeg ikke blir den eneste som kommer til å kjøpe juleroser ;-)



2 kommentarer:

  1. Flott og inspirerende! Denne må jeg få plantet, så vakre. Fantastiske bilder👍. Hvor lenge står den i blomst?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, tusen takk :) Her i Vestfold blomstrer de fra mars til juni.

      Slett