søndag 13. mai 2012

Løksamling og rydding

Siden planen er å slippe store gravemaskiner inn i hagen har jeg valgt å grave opp blomsterløker som er ferdig blomstret. For noen uker siden samlet jeg løker som vokste utenfor blomsterbed, som snøklokker og krokus. I går gikk jeg gjennom snøklokkene, rensket og sorterte. Til sammen ble det over 50 løker :)
Krokusene kommer til bli enda mer, for haugen av løker er tre ganger så stor...

I går gikk jeg løst på et av blomsterbedene, jeg gravde ut jorden, sorte ut løker og ugress, før jeg la den tilbake. Det var snøklokker, snøstjerner og russeblåstjerne. Noen vokste så sett sammen at det var vanskelig å skille løkene. Fant også løker som jeg enten hadde tatt toppen av eller som ikke blomstret. Endte opp med en ukjent avdeling, jeg får plante dem i krukker til høsten og se hva som dukker opp. I dette blomsterbedet er det også noe som  minner om vårkjærminne. For noen røtter! Langt nede i jorden dukket det opp røtter større og verre enn løvetann. Ikke rart det dukker opp overalt. Skal aldri plante denne i noen blomsterbed, for et "ugress"!


Slik såg det ut før jeg ryddet

Slik ser det ut nå. Gjort klar for sommerblomster.

Det ser ut som vinteren eller noe insekt har tatt knekken på nesten alle narcisene som jeg har plantet. I fjor blomstret de så fint. I år har det kommet opp noen blader. Det er bare de gamle og 'Dick Wilden' som har blomstret i år. I dag gravde jeg noen opp. Løkene såg ok ut ved første øyekast . Men når jeg tittet under, så var røttene borte. Når jeg delte den i to var det brun inni, neste råtten. Mulig det noen steder har vært for fuktig, men noen av stedene er veldig godt drenert... Jaja, får drømme tilbake til i fjor:


'Geranium'


'Pipit'


'Irene Copeland'


'Obdam'


Ukjent, skulle vært 'Broadway Star'.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar