fredag 27. april 2012

Eksisterende planter i hagen

Mesteparten av platene vi har er ville. Og det er ganske fint, det yrer av fugleliv, insekter og sommerfugler hele sommeren! Har lyst å beholder litt av det preget, men i en litt mer kontrollert form :)
Bilder fra den ville delen av hagen:






Selv om det er overgrodd og en del ugress, er det også noen blomsterbed. Jeg har luket mye i dem, og det ligner mer på blomsterbed nå. Men både skvallerkål og noe jeg ikke vet navnet på er hardføre.
Den jeg ikke vet navnet på tror jeg er en hageblomst. Den er over alt! Jeg har latt den gro nå utenfor bedet for å se om jeg kan finne ut hva det er. Og jeg prøvde å følge røttene på noen, de går laaangt ned i jorden, hvor det er en stor rot.... Så planen er at når det skal graves i hagen skal disse bedene graves opp (noen skal flyttes allikevel).

Ukjent "ugress". Kommer opp over alt i blomsterbedet.

Men tilbake til de platene som fulgte med.

Av frukt og bær, så er det noen ripsbusker, men i år ser det ut som eføyen har tatt over den ene. Det skjedde veldig fort! Det er også et kjempestort kirsebær tre med uspiselige bær. Pluss en del små kirsebær trær rundt om kring. Det er to epletrær, har beskjær dem kraftig hvert år. Vet ikke om vi kommer til å ta vare på dem, de er plassert så rart. Vi har en kraftig rabarbra og noe form for selleri. Eller så vokser det ville bringebær. Og noe som ligner veldig på jordbær, men som det ikke blir bær av...

Rabarbra

Løpstikke (takk for tipset Mari!)

Når jeg tenker etter så er det en del busker, løker og stauder også: snøklokker, snøstjerne, russeblåstjerne, fuglestjerne, krokus, perleblom, iris, akeleier, rosa og hvite pioner, en hosta, gullkorg, gule roser, okterberknapp, 3 ulike dagliljer, hage beberis, skjærsmin, forsytia, 3 stk rhododendron, osv.
Tilstanden på alle er ikke like god. To av rhododendron er ødelagt av at de er rett ved veien, så de har fått på seg for mye snø.

Bilder:

Iris

Gullkorg

Rhododendron

Daglilje

Gule roser

Skjærsmin 

Daglilje

Hosta (white christmas?)

Perleblom (Armenia)

Akeleie

Snøtjerne

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar